2013-11-07

Pizza med kärlek

Ännu en Pizzabok har anlänt på Pizzahimlen. Denna gång med en kvinna bakom rodret. -Alldeles utmärkt, tycker jag. Ibland kan jag känna avsmak för min egen förmåga att falla för typiskt "manliga" särintressen där tonvis med män vet bäst. Hög tid att kvinnor bli pizzanördar och bidrar så att pizzanörderiet blir lite trevligare. Jag hälsar Carin Hartelius välkommen med öppna armar. 
"Pizza med kärlek" är ju givetvis en alldeles strålande titel för vilken annan ingrediens är viktigare på pizza än just kärlek. (eller vilken annan matlagning heller för den delen)  


Formspråket är ljust och fräscht och tilltalande. Många bilder på krispiga pizzakanter och kort skärpeljus som försvinner bort i en ljus, skär dimma. Helt i tiden. ska man göra en kokbok ska man göra den snyggt.

Efter den obligatoriska smaskiga inledningen om varför Carin älskar pizza så mycket har hon enkelt och pedagogiskt listat alla bästa pizzatipsen i en "Pizzakompass". Med den är det lätt att komma igång med pizza även för nybörjaren. kort och enkelt beskrivet, precis som de ska vara. Sen kommer vi in på kärleken till ingredienser. Här är beskrivningarna poetiska och vackra och gör en sådär sugen på att testa varenda tips med en gång. Givetvis håller jag kanske inte med om allt, men det hör väl till nörderiets natur att åsikterna om vad som är bäst går isär. 
Vi får lära oss hur man gör de bästa såserna som kan ersätta den röda tomatsåsen med vita såser och några passande ostar att komplettera mozzarellan med. 
Nästa avsnitt handlar om röror. Något som ofta är förbisett på pizzor. På en konventionell svensk pizzeria sträcker man väl sig i sämsta fall till bearnaise. Några andra hittar man väl pesto, tapenad eller nån örtolja. Här presenteras röror av kronärtskocka, ajvar, grillad paprika, sparrispesto, harrissa m.fl. Här ligger man i lä vad det gäller att tänka utanför lådan. (eller om det handlar om okunskap?)
Efter det presenteras pizza efter pizza till vardag och fest och efterrätt. Några klassiker såklart och sedan avslutas boken med lite spännande tillbehör.

Nä, nu tror jag att ni har fattat galoppen. Köp boken så slipper jag skriva allt här;-) 
Jo, och så ska jag ju säga att Carin var med Herr Tengby på P1 och lagade lite gott. missa inte det. Det ligger här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar