2010-10-19

En ode till Pizza U-landet Sverige

Den här bloggen handlar om:
"den där vidriga smörjan som heter Pizza och består av deg med vitlök, härsken bacon och stark ost" som den engelske resenären Augustus Hare uttryckte det efter ett besök i Neapel 1883. I mina ögon skulle han kunnat prata om vilken kvarterspizza som helst i Sverige. Men i själva verket hade han antingen otur eller hade dålig smak. ;-)

Efter att de allierades trupper landsteg i Neapel 1944 ökade antalet Pizzerior på manhattan, bronx och brooklyn explotionsartat. Sedan dess har man vanställt, förvanskat och utvecklat pizzan till oigenkänlighet. Nu är det viktigt att jag förklarar mig så ni inte tycker att jag är bakåtsträvare. Jag har inget emot utveckling, det är snarare något jag förespråkar. Men vi har gått miste om några grundläggande egenskaper och finess hos Pizzan som gör den till skräp- och bakfyllemat. För all del så kan en kvarterspizza smaka helt ok, men om du en gång smakat ett pizza som är bakad med riktig deg, i vedugn med väl utvalda råvaror för bästa smak och nyttighet så skulle du förstå vad jag menar. Det är denna insikt jag vill ge dig min käre bloggläsare. -återinför gastronomisk finess i PizzaSverige.

Den här bloggen kommer att ta upp pizzabakning ur alla möjliga synvinklar. Råvarorna, tillredningen, vedugnen. Det kommer även komma recensioner på pizzerior. Framförallt sådana som har haft den goda smaken installera en vedugn. Det finns visst pizzerior som bakar alldeles utmärkta pizzor i el-ugn, men de är få. Jag ska även uppmärksamma några av dessa. Vill man baka utmärkt pizza hemma så finns det utmärkta fusk som jag också ska ta upp. Vill du bygga en vedeldad stenugn ska jag gå genom lite grundläggande kunskap inför ditt projekt också. Om du har tummen på fel ställe och pengar över? Kontakta mig så bygger jag en åt dig i din trädgård...

Associazone Vera Pizza Napolitana är en förening som formulerat stränga kodexar för varenda litet steg i Pizzabakningen. Här får man bl.a. inte använda kavel eller matberedare för degen. Bakform eller elugn m.m.  Jag vill inte på nåt sätt göra intrycket av att jag är en så konservativ pizzakonnäsör även om jag tror att det finns poänger med att bevara gamla traditioner för framtiden. 

Jag hoppas att du vill följa med på min resa för att förvandla Sverige från ett U-land till ett P-land.
Välkommen 
/Marcus Anvegård, Göteborg 


Betlehemskyrkans scoutledare med egenhändigt byggd mobil vedeldad
pizzaugn på mitt bröllop 27 juni -09
foto: Andreas Myrin

2 kommentarer: