2010-10-21

recension Divan, Wieselgrensplatsen

Grattis Hisingen


Att Divan på Wieselgrensplatsen serverar förstklassisk orientalisk grill har jag känt till länge. Men det var inte så länge sedan jag upptäckte att de hade en Vedeldad ugn gömd i köket. Varför skryter de inte mer om den, eller varför är jag inte mer uppmärksam? Hursomhelst den måste ju testas, sagt och gjort...


Jag kommer in på Divan en snålblåsig höstdag och möts av en gigantisk disk med baklava och andra orientaliska göttigheter. Under lunchen är det rusning efter Divans grillrätter så jag passar på att gå dit vid halv 2 då stormen bedarrat. Man möts av en härlig osvensk stämning och lite skön Smooth-jazz med orientaliska influenser. Personalen hejar glatt när jag kommer in.


Att man går till kassan och beställer under värsta lunchrusningen kan jag förstå av logistiska skäl. Men när man kommer fram och är så gott som ensam att vilja beställa hade jag hellre sett att man blev visad till ett bord så man i lugn och ro kunde välja exakt den Pizza jag vill ha. Istället blir jag lite stressad och väljer en som verkar bra... Att lunchsalladen bara ingår om man köper Kebabpizza är en annan skum grej som drar ner helhetsintrycket. Med en liten frågande blick angående detta ändrar de sig och skickar med lite sallad i alla fall. Back on track  






mitt val -Turkaka (kan ha förvrängt namnet något i huvudet)
grön paprika, röd lök, Svarta Oliver, fårost och turkisk korv. 
Bara några minuter senare står den framför mig, perfekt rund och flörtar förföriskt med mig som bara en vedeldad Pizza kan göra.  
-OK, fokusera nu Marcus. Du ska recensera mig objektivt nu! säger den till mig innan jag skär min första slice. 
Jag studerar degen med nyfikenhet. Lagom bränd yta gör ljudet av tunn degskorpa som brister till ljuv musik.  Ingredienserna är perfekt fördelade och för varje tugga är inte den andra lik. Ett bett paprika o röd lök. nästa bett röd lök o turkisk korv. vidare turkisk korv o oliv. Det är små smakexplosioner som träffar mig. När jag träffar fårosten och korven i samma tugga håller jag på smälla av. Guuuud vad gott! 


OK, det är nåt med degen som inte gör mig 100% nöjd för innanför den fina ytan döljer sig en ganska kompakt deg. Inte alls fluffig och mjuk som jag vill ha. Detta gör att mättnaden blir övermäktig ganska snabbt och man inte kan njuta av hela pizzan. Mer fluff i degen så närmar sig Divan perfektion. Att Italienarna inte är ensamma om att kunna baka god pizza råder det inga tvivel om.  


Tack och hej!





7 kommentarer:

  1. Låter ju grymt lovande. Jag får väl testa något annat än stenkolsgrillat lamm nästa gång jag är där (en klassiker). Divan är faktiskt smått fantastiskt!
    /M med k.

    SvaraRadera
  2. mm mm mmmmm!! men hörru, när jag varit där har jag fått beställa vid bordet. men det kanske var på kvällen...

    /mia utan k

    SvaraRadera
  3. ja, det kan det va. jag var där precis efter lunchen så de kanske fortfarande körde på lunchrutiner.

    SvaraRadera
  4. Fast igår hade de inte igång vedugnen på kvällen. Bara lunch sa han. Så Johanna köpte en vanlig fulpizza någon annanstans i stället.

    SvaraRadera
  5. Fail! Ledsen att jag inte kollade upp det. Kanske därför de inte skryter så mycket om sin vedugn. mennnnnn, konstigt!!! :-/

    SvaraRadera
  6. jag var där igår. vi fick beställa vid bordet. och de sa att alla pizzor var vedungspizzor. Jag åt en turkisk pizza med kalvkött på. Skillnaden mellan de turkiska pizzorna och de som bara kallades vedugnspizzor är att de turkiska är avlånga och mycket godare sa dom till mig. och det stämde!
    ett minus dock till att två i vårt sällskap inte fick den pizza de beställt. ena person blev nöjd ändå, men den andra var vegetarian så det blev lite mer problematiskt. Men alla blev nöjda och glada till slut!
    Ett tips om man ska dricka det turkiska teet är att man ska blanda ut det med ganska mycket vatten.
    /m utan k

    SvaraRadera
  7. Oj, jag missade att det danns turkiska också. måste kolla dessa också såklart. Jag misstänker att de kan vara jäviga i frågan och att du blev påverkad. Måste ha en tredje röst som är mer objektiv och opåverkad ;-)
    /M med C

    SvaraRadera