2013-04-10

Vedugns köket -ny vedeldad pizzeria i Göteborg

Trots påtryckningar kommer jag inte framhålla i det här inlägget att det VIKTIGASTE med vedugns köket är att de lägger till ett bindestreck mellan vedugns och köket. Men jag pysslar inte med sådan språkfascism. Detta är en pizzablogg.
När jag kommer in på nyöppnade vedugns köket vid Bö köpcentrum möts jag av en trevlig man som vill sälja dagens lunch till mig i form av husmanskost. Jag bara: shudd-up, ge mig vedpizza!
Jag skådar upp mot taket och där möts jag av min skräckmeny.över hundra pizzor till förfogande framkallar dödsångest hos mig. I min värld är detta även själva sinnebilden av en pizzeria som hellre satsar på kvantitet än kvalitet. Det bådar inte gott. Hur ska man kunna välja på 100 pizzor med en ringlande kö bakom sig och hur lyckas man lagerhålla så mycket ingredienser -färska?
Allt talar emot vedugns köket när jag plötsligt får syn på en överskrift: lyxiga pizzor och under den hittar jag avokadopizza. Konstigt, den ska jag ha. Det var dessutom rökt lax och ruccola på. Det här kanske kan bli nåt trots allt.
Pizzan jag får är väldigt välgjord och ser verkligen mumsig ut. Elegant, skulle vilja kalla det pizzakonst. Degen kanske är lite för tjock och fluffig för min smak, men den är ju kanske som baken. Ingredienserna och proportionerna är dock helt i min smak. Lite flingsalt på toppen hade nog kunnat göra ännu mer susen.
Allt som allt blev jag positivt överraskad av vedugnsköket när jag väl var mätt. Skulle de lägga till riktig mozzarella på pizzorna och höja temperaturen på ugnen så skulle jag snart kunna börja gratulera Örgryte folket till en vedeldad pizza. Nu klarar de sig strax över medelpizzerian och har väl typ ära i behåll som de gott kan bättra på ett par snäpp. Tack dock för gött nytänkande! Avocadopizza! Sweet!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar