2010-12-09

Recension: Pizzeria Vivaldi, Askim

Gamla Särövägen 88


"Stenugnsbakad Pizza" skryter man med på skylten utanför. Lite flammor under orden visar att det är en eldad ugn vi snackar om, Genom fönstret ser man den välbekanta formen av en vedugn. valventrén och skorstenen bekräftar. Är det verkligen sant? Har jag hittat en till Vedugnspizzeria?






En trång, lite sjaskig, tråkigt inredd lokal gör mig inte så mycket när mina förhoppningar är uppskruvade till max. Det här är ju helt klart stället man kör förbi på vägen hem till villan i Askim för att hämta sin Pizza. Perfekt läge föe hämtpizza mellan Sisjöns industriområde och Askim. 


Jag får en meny stucken i handen av den pratglade ägaren. Få Pizzor bådar gott, men det visar sig vara ganska tråkiga varianter, standardutbud. När jag senare går in på hemsidan upptäcker jag fler desto roligare. Fick jag bara lunchalternativen kanske? Verkar som om jag gick miste om deras lite bättre pizzor, typiskt! Jag beställde i alla fall en Mexicana utan Piri piri och frågar sedan snällt om jag får titta på ugnen.
-Men var är elden? frågar jag något förvånad när jag stirrar in i tomrummet.
-det är gasugn!
-VA! uppenbart besviken. Jag trodde ni hade vedeldat?
-Nej, nej, åt helvete med vedeldad ugn, det är inte bra!!!
...
...
OK, Lugn Marcus, Djupa andetag... 1, 2, 3, 4...


Den här killen måste vara ute efter bråk. Jag lyckas dock hålla masken och vi har en diskussion om Vedugnens vara eller inte vara. Vivaldis mesugn visar "stolt" 196 grader på digital termometer, något varmare än en finsk bastu... Ägaren påstår att killen som tog Cyrano kommer och äter hos honom hela tiden för att han är så bra. Verkligen?
-Vad är det för skillnad mellan vanlig elugn och en gasdriven ugn? undrar jag.
-Ja, det blir mycket godare med Gas, säger han. Marcus är föga imponerad.
Så hur var pizzan då. Jovars, Mycket paprika smak, lite annan smak, lite rinnig men god deg.


ser ändå rätt OK ut!




Jag plockar upp I-phonen för att ta ett kort på Pizzan. 
-Ska du ta kort på Pizzan?
-Jepp. det gör jag med alla pizzor jag äter.
-Åh, du kunde sagt så jag gjorde lite bättre!
-nej, du kunde gjort ditt bästa på varje pizza du gör för det har väl varje kund förtjänat! Sa jag inte, jag är ju Svensk.

5 kommentarer:

  1. =) rolig recension . Me like

    SvaraRadera
  2. men varför tyckte han inte att vedeldad ugn var nå bra? sa han inte det?

    /mia

    SvaraRadera
  3. jo, han tyckte att det var för jobbigt att elda upp den för det tog en timme. sen var det väldigt jobbigt att städa den också. Jag har dock erfarenheten av att förbränningen är så bra att det inte blir så mycket kol kvar i ugnen efter eldning så så mycket städning tycker jag inte det är tal om.

    SvaraRadera
  4. vilken awesome blogg! min nya favoritpizza i digital form! puss från Gordon Ramsay

    SvaraRadera
  5. Krebbe von Auschwiffenhaffen, Köln23 december 2010 kl. 13:52

    "sa jag inte, jag är ju svensk."

    *ROTFLMAOx398493*

    SvaraRadera